fredag den 4. september 2009

Charity

Et af mine nytårsfortsætter i år var at lave 5 gode charity-ish ting/donationer, og indtil i dag havde jeg lavet 0, udover en random donation af alle mine foreign currency til WFF i lufthavnen, og det var mere fordi de vejede sick meget i tasken, så det tæller nok ik. Så jeg tænkte jeg hellere måtte begynde i dag.

Det første jeg gjorde var at sende en pengegave til vores sponsor barn i Philipinerne. Vi har sponsoreret en lille pige i snart to år, hvor vi betaler et månedligt beløb der dækker skolegang, medicin, mad etc. Og to gange om året kan man så sende en pengegave af max 325 kr, de kan bruge til lidt ekstra mad, tøj, legetøj etc. Og 325 kr i Philipinerne rækker til en del. Ret pinligt har jeg dog aldrig før fået sendt en gave afsted, men det gjorde jeg så i dag.
På grund af finanskrisen er der mange der har trukket sig fra deres sponsorbørn, så de mangler altså rigtig mange sponsorer. Så hvis du har lyst kan du gå ind på Bornefonden og blive sponsor.



Bagefter gik jeg ind på Kiva som er en fantastisk hjemmeside. Det er et sted hvor man som privatperson låner penge til personer i ulande der driver virksomheder. Man søger selv på hvem man vil låne penge til, hvilken slags virksomhed det skal være, i hvilket region de skal leve i etc etc.
Indtil videre er der blevet lånt $90.154.335 til 221.971 forskellige selvstændige, og der er en tilbagebetalings procent på 98,35%. Jeg synes det er et super koncept.
Jeg satte $100 ind og gik så igang med at søge. Jeg lånte $50 til en mand i philipinerne der har en motorcykeltaxa som skulle vedligeholdes. Han havde søgt om $125 i alt og manglede kun de sidste $50 inden lånet gik igennem. Han betaler dem så tilbage i rater de næste 8 mdr.



Derudover lånte jeg $25 til en kvinde fra Kenya der manglede kaptial til hendes tekstil forretning, så hun kunne opkøbe varer, og en afghansk landmand der manglede til hans produktion af bønner.
Man får ikke noget afkast af ens lån, men man gør en god gerning og man får sine penge tilbage, som man jo så altid kan udlåne til nogen andre. :)

Anyway, nu er jeg da kommet i gang! Hvis i har gode ideer til charities, så kom med dem.

Knus

Ingen kommentarer:

Send en kommentar