torsdag den 22. juli 2010

Irriterende Ida Charlotte

For et stykke tid siden bloggede jeg om Ida Charlotte Finnelstrup. (Indlægget kan læses her) Jeg var endda så begejstret for hende at jeg anbefalede jer at blive venner med hende på Facebook.

Sorry!!

For det viste sig at selvom ideen med Ida Charlotte var helt vild god, så begyndte hun at blive ret irriterende. Og nu er hun blevet en af de der venner på Facebook man har lyst til at slette, men som man ikke rigtig synes man kan tillade sig.

Hendes viftesprogskursus tog for det første overhånd. Altså ét indlæg fra hendes side om vifter ville være rigeligt. Men eftersom jeg ikke selv har tænkt mig at rende rundt med en vifte og signalere "jeg foragter dig", så er flere dages opdateringer med dertilhørende secondlife-video måske lige i overkanten.

Det jeg rigtig godt kunne lide ved ideen om Ida Charlotte var at man kunne følge med i et parallel univers i 1772 og høre om dagens nyheder om Struensee og Caroline Mathilde og sådan.
Men alt Ida Charlotte taler om er hendes hund og spillelærer etc. Jeg forstår godt hvorfor at de tager det med, det skal vel illustrere en ung piges liv og tanker i 1772, men jeg synes bare ikke det er specielt spændende eller lærerigt.

For et stykke tid siden postede hun et billede af et skab med en samling af sten og skaller. Der blev spurgt hvilken systematik de var opsat efter. Svaret lød: "Ja jeg kender ikke hans system - jeg har ikke forstand på den slags."

Okay, måske en ung pige i 1772 ikke har forstand på sådan noget, men hvor er formidlingen og dialogen så henne i dette prokjekt? Kunne det tænkes at Ida Charlotte så kunne ulejlige sig til at spørge hendes onkels ven, ejeren af dette skab. På den måde kunne 'facebook-vennerne' jo også være med til at styre hvilke informationer der er interessante og hvilken retning 'historien' skulle gå.

Anyway, jeg giver Ida Charlotte en chance lidt endnu. Det kan jo være hun vokser med opgaven, eller at man er så heldig hendes hund forsvinder for good. ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar